"Day 11 van de Plein Air Challenge...


"Day 11" Over hijgende vossen, gezellige boeren en het mooie Friese land. Wat maakt een plein air schilder zoal mee? het antwoord is: "Veel" Het werk buiten is vaak heel rustig en stil en geniet je op en top van alles wat de natuur te bieden heeft. En zo ook vandaag mijn "kantoor" op gezet aan de rand van de Friese kwelders van Hallum. Ik sta dicht bij een groot hek waar een kudde jonge paarden nog nieuwsgierig staan te kijken. Daar waar de paarden lopen mogen honden niet komen en dat doen we dan ook niet. Voor Amy een mooi klein parasolletje op gezet, want het is flink warm vandaag. Kortom alles goed geregeld en aan het werk. Op een gegeven moment komt er een vrolijke jonge boerenzoon aan met een maaier en ja tuurlijk hij moet precies door het hek waar ik voor sta. Maar geduldig en vriendelijk laat hij me even de boel aan de kant zetten en gaat zelf aan het werk. Terwijl ik lekker aan het schilderen ben hoor ik achter me een hond hijgend aan komen rennen (althans dat dacht ik), ik draaide me om en het was een grote hijgende vos! Goh nog nooit een vos van zo dichtbij meegemaakt en ik denk dat het dier opgeschrikt was door de maaier. 5 min later kwam de vader van de maaiende jonge boer eraan en opgewonden vroeg hij in het Fries of wij die vos ook hadden gezien,(zo kon ik mijn gebrekkige Fries ook nog ophalen :-) ) hij was bij hun het erf opgerend. Onze
boer bleek niet zo te spreken  over de vos in algemene zin terwijl ik eigenlijk nog dacht: "wat een mooi dier........" we hadden daarover een heel mooi gesprek op een mooie zonnige middag in de velden van Friesland...

"Bij Hallum" olieverf op doek, 30 x 40 cm, 2016 #pleinair #stradaeasel

Reacties